De kaap van 1 week is in zicht...

Vandaag is het dinsdag. Vanavond, vannacht is het precies 1 week dat we hier "logeren"... Ik ben blijven slapen en Arn is naar huis geweest, naar Margootje. 

Rond 11u 's morgens doen de dokters en de assistenten hier hun rond op de afdeling en gaan ze naar elk patiëntje een soort van update gaan brengen naar de ouders toe. Ook hier kwamen ze binnen en mocht ik horen dat alles voorlopig terug naar wens verloopt en dat ze nog zeker 24 uren zouden wachten voor ze terug zouden beginnen met het afbouwen van de medicatie. Na afloop vroeg de arts hoe het ging met zusje omdat zij erbij was de eerste keer dat Margot op bezoek kwam bij haar broertje. Ik zei dat ze de dag voordien flink had geweend aan de schoolpoort en dat ze haar broertje erg mist. Ik kan je verzekeren dat je moederhartje bloedt hoor, wanneer je je kind zo'n dingen hoort zeggen. Terwijl ik het vertelde, begon mijn stem weer te trillen en vulden mijn ogen zich weer met tranen... Niet alleen Margot mist haar broertje, ook ik mis hem! Het was intussen al bijna een week geleden dat ik mijn keppetje nog eens had geknuffeld of vastgenomen... De dokter zei daarop tegen de verpleegster dat ze Matti maar eens wat moest opschuiven zodat ik eens kon bij hem liggen om wat te knuffelen! Mijn hart maakte spontaan een sprongetje!



Deze knuffels en warmte heeft ons knulletje die dag ongetwijfeld een positieve boost gegeven! Moederliefde overwint alles!!! Ik putte hier ook mijn energie uit voor een behoorlijk heftig gesprek dat later die nog moest volgen. De NKO-arts en de anesthesist van het ziekenhuis waar het is fout gelopen, kwamen naar hier om met ons te spreken...

Omstreeks 15u was het zover en werden we apart geroepen. We zaten rond de tafel, samen met de 2 artsen, de psycholoog die ons begeleidde en een arts van de afdeling hier. De NKO-arts begon zijn verhaal te doen, duidelijk ook gebroken en aangedaan door het hele gebeuren. Hij vertelde - en nu krijg ik het ook weer eventjes moeilijk - dat hij Matti nog over heeft "gesproken" voor hij verdoofd werd. Hij zat op de rand van de operatietafel toen de dokter over zijn rugje wreef en hem de pechvogel van de avond noemde... Hij zei er meteen bij dat hij nooit had verwacht dat het zó'n pechvogel zou zijn... Op dat moment kreeg hij het zelf moeilijk om verder te praten. De anesthesist nam over en vertelde het verdere verloop van de operatie. Ik ga er hier niet verder over uitbreiden want daarvoor is het voor mij echt te moeilijk... Het blijft erop neerkomen dat Matti een aanzienlijke tijd met bijna geen zuurstof in leven werd gehouden door hartmassage en toediening van adrenaline zodat zijn bloed voortdurend werd rondgepompt in zijn lichaam, maar uiteraard was dit zuurstofarm bloed en dit heeft overduidelijk zijn sporen nagelaten in de hersenen van Matti, dit was gebleken uit de MRI-scan van zijn hersenen...

Zij bleven zich excuseren en beweren dat ze alles hebben gedaan wat ze konden. Tot ze hoorden wat er vooraf op spoed was gebeurd en toen gaf de NKO-arts ook toe dat hij wenste dat hij ons vooraf nog had gezien, maar ze waren al weg met ons naar de pediatrie-afdeling... Het had inderdaad een verschil uitgemaakt, mochten ze ingelicht zijn van de extreem grote klonters die hij eerder thuis al had uitgebraakt... Ah, daarvoor was het nu te laat hé... En we kregen ons perfect gezonde kindje er niet door terug! Na een goeie 25 minuten, was het voor mij welletjes geweest. Ik kon niet meer, ik moest naar buiten, ik moest naar mijn Mattitje... 

Enkele minuten later kwam ook Arn bij mij en zochten we troost en steun bij elkaar. Ook Wim, de psycholoog, kwam checken hoe het met ons ging en keerde vervolgens nog even terug naar het vergaderlokaal. Een minuutje of 10 later zagen we de 2 artsen voorbij lopen en ons bezoek die in de wachtzaal zal te wachten, zei nadien dat ze beiden enorm huilden, toen ze de afdeling verlieten... Uiteraard moeten zij ook aangedaan zijn, ze zijn ook allebei vader en hebben ook een hart, maar toch blijf ik denken dat ze meer hadden kunnen doen. Ah, ik ben natuurlijk geen dokter, maar dit verhaal krijgt absoluut nog een staartje...

Reacties

MaZella zei…
Veel sterkte. Ik krijg de krop i d keel. Woorden schieten me tekort. X
Leen en Linus zei…
Zo fijn voor jou dat jij je zoontje mocht knuffelen... hij zal een boost gekregen hebben om te blijven doorgaan... we blijven duimen! elke minuut!
Unknown zei…
Onze jongste zoon is een paar weken ouder,ik mag het niet gedroomd hebben,ik kan de laksheid van de spied afdeling niet begrijpen,en al zeker niet als het over een kindje gaat,zit met een krop in de keel en tranen in de ogen wanneer ik jullie verhaal lees,tegelijk zit ik met een enorm woede gevoel dat dit in deze tijd nig mogelijk is.wij wensen jullie enorm veel sterkte,en duimen dat hij er snel terug bovenop mag komen in een zo goed mogelijke gezondheid.grtjs
😭😭😭😭krijg er tranen in de ogen van . Nie te geloven wat jullie moeten doormaken. Vanaf dag 1 zitten we elke dag met matti in onze gedachten . Ook met jullie leven we mee Tamara ,Arne en zeker niet te vergeten de grote zus die het toch maar zien gebeuren heeft . Moet niet gemakkelijk zijn voor haar . Wij blijven kaarsjes branden 🍀🕯🍀🕯🍀🕯🍀🕯🍀samen staan jullie sterk .
Nathalie Daems zei…
Tamara,
Met verstomming lees ik jullie verhaal. Ik hoop oprecht dat deze boze droom gauw ten einde is.
Ik hoop echt dat ik jou vlug terug aan de deur van de opvang tegenkom; ik om Emile en Julie op te halen, jij om Margot én Matti op te halen.
(zoals we ook steeds samen Matti en Julie ophaalden in de creche, net op hetzelfde moment...)

Julie duimt voor Matti ! en wij duimen mee.
Anoniem zei…
Goede moed! De machteloosheid is moordend. Hoop en duim voor jullie dat alles goed komt �� . In uz gent zijn jullie in goede handen. Ook zusje.
Unknown zei…
We blijven onze vingers kruisen! zo te lezen is het een echt vechtertje die hem niet zomaar zal laten doen ;-) de knuffels zullen hem zeker meer dan deugd gedaan hebben!
Unknown zei…
Ik krijg met jou verhaal ook het gevoel dat ze meer hadden kunnen doen en vooral op het moment dat je spoed binnenkomt. Ze hadden dat naar mijn mening vanaf het eerste moment heel serieus moeten nemen. Bloed overgeven is een grote alarmbel, dan is elke minuut belangrijk. Ik wens jullie veel sterkte...
Bosbesje zei…
Brrr ik krijg de bibber als ik dit lees we hebben met ons zoontje hetzelfde meegemaakt alleen kende het bij ons een betere afloop. Ons zoontje lag binnen het uur na het beginnen bloeden en bloedklonters overgeven al terug op de opperatietafel. Ik kan me niet inbeelden dat we 5 min zouden moeten wachten hebben op spoed. Hier heeft mijn man in geen enkele wachtkamer kunnen gaan neerzitten. We hebben met ons zoontje wel om andere redenen al eens overgebracht geweest naar intensieve in het uz in Gent. Zelfs als alles goed komt laat dat toch zijn sporen na.

Populaire posts van deze blog

16 februari 2016 staat voor altijd in mijn geheugen gegrift...

Post-Corona?

Een nieuwe wind...